ارشق : تنگناها ، راهکارها بخش اول
صفحه اصلی عناوین مطالب اخبار ایران وجهان اخبار اردبیل اخباربخش ارشق سیاسی حوادث اجتماعی فرهنگی اقتصادی ورزشی
پیشخوان مطبوعات
مطبوعات استان

بزودی

محل لوگوی ما

رضی

تبلیغات

شمالغرب

ارشق نیوز

حدیث روز
حدیث موضوعی
نیازمندی ها

ارز

ماشین

خلافی

حقوق

جدیدترین مطالب
سوال از شما پاسخ از مسئولین

در مقاله قبلی که با عنوان ارشق دیار فراموش شدگان منتشر گردید،سعی بر این بود که گوشه ای از مشکلات منطقه با زبان احساس بیان شود در آن مقاله از ورود به ورطه ی خشک منطق شدیدا خودداری کردم و قلم سوار بر مرکب احساس ،بر وجدان خواب آلود مسئولین تاخت. به این امید که شاید این خواب سنگین را کمی آشفته تر سازد.

اینک می خواهم به دور از احساس و در فضایی منطقی تنگناها و معضلات منظقه را بیان نموده وراهکارهای عملی برای خروج ازین وضعیت اسف بار را بیان کنم.

۱-تنگناهای موجود در بخش کشاورزی منطقه ارشق:

ارشق با بخش کشاورزی اش شناخته می شود.بزرگترین منطقه دیمکاری شهرستان میباشد.ونان به دست آمده از گندم مرغوبش شهره خاص و عام است.

متاسفانه بیش از یک دهه است که خشکسالی وبلایاهای طبیعی کشاورزی منطقه را فرا گرفته است ، وسالهاست زارعین نفعی از دسترنج خویش نمیبرند. دقیق به یاد دارم در برخی سالها زارعین زحمت کش حتی به اندازه بذر مصرفی شان محصول برداشت نکردند . برای مثال با چشم خویش شاهد بودم زارعی که صد و بیست کیلو در هکتار گندم کاشته بود تنها بیست کیلوگندم برداشت کرد .

در این میان آنچه انسان را آزار می دهد وجود صندوقی بنام صندوق بیمه کشاورزی است . این صندوق بیشتر شبیه طنز تلخ است . و بجای مرهم گزاری ، نمک بر زخم کاری زارعین می پاشد . و عوض آنکه در پی زدودن غم از چهره گر گرفته مردمان غیور منطقه ام باشد ، لبخندی تلخ بر چهره شان می نشاند.

این صندوق بجای پرداخت خسارت وارده بر میزان احتمالی محصول کشاورزان ، حاضر به پرداخت هزینه های جاری از قبیل هزینه های کاشت و داشت و برداشت کشاورزان هم نیست . و هرسال با پرداخت اندکی خسارت که کفاف هزینه های جاری زارعین را نیز نمی کند ، کار خود را به پایان میبرد و خود را به دامن مامنی امن ، بنام ضعف قانون می اندازد .

گلایه دیگر درین بحث این است ، همانطور که نماینده محترم در مجلس برای بلایای طبیعی سایر نقاط شهرستان علی الخصوص بخش مرکزی فریاد بر می آرد و سکوت مجلس را در هم می شکند و آن را هم ردیف زلزله می نامد ، برای این مهم نیز سکوت پیشه نکند . و هم چون مردم از دردهای منطقه تن و روحش به درد آید.

یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی منطقه ، عدم ارائه آموزشهای لازم به زارعین و عدم تجهیز کشاورزان به علم روز این بخش می باشد .

مراکز جهاد کشاورزی مستقر در منطقه تا کنون هیچ اقدام اساسی در راستای این موضوع انجام نداده اند ، و اصل خلاقیت در مدیریت را کاملا به ورطه ی فراموشی سپرده اند و بیشتر منتظر دستورات و بخش نامه ها از نهادهای بالا دستی هستند . کارشناسان و کارکنان محترم مستقر در مراکز جهاد کشاورزی منطقه بیشتر از آنکه نگاهشان در پی جلب و جذب زارعین محترم برای امر آموزش ، و فکرشان به اندیشیدن برای افقی بهتر در راستای توسعه بخش کشاورزی منطقه باشد ، اغلب نگاههایشان را به ساعتهای آویخته از دیوار می دوزند و بی صبرانه منتظر اتمام وقت اداری می نشینند .

حضورشان در مراکز عملا به منزله رفع تکلیف است و اکثرا ازینکه در این منطقه مشغول خدمت می باشند ، به شدت ناراضی اند.

این حقایق تلخ را به عینه در تابستان ۸۴ وقتی مشغول گذراندن دوره ی کارآموزی در مرکز خدمات حهاد کشاورزی دهستان قوشه بودم دیدم و با تمام وجود لمس کردم.

از دیگر مشکلات حاکم بر بخش کشاورزی منطقه ، مسئله مربوط به تامین آب آبیاری مزارع کشاورزی می باشد .

متاسفانه تعداد زیادی از پرونده های مربوط به صدور مجوز چاههای آبیاری در نقاط مختلف منطقه در پیچ و خم بروکراسی اداری گیر افتاده اند ، این بروکراسی تا حدی آزار دهنده است که خیلی ها را از سرمایه گزاری منصرف می کند ، و به این ترتیب فرصتی دیگر برای آبادانی منطقه از دست می رود.

اما مهمترین چالش در حوزه آبیاری منطقه مربوط میشود به عدم نفع بری و بهره برداری منطقه از ظرفیتهای بزرگ سد سبلان.

شاید این مساله از طنزهای ماندگار در تاریخ منطقه باشد ، یکی از بزرگترین تبعیض های روا داشته شده بر مردم رنجور این ست که سدی که به لحاظ جغرافیایی در محدوده و خاک منطقه ارشق می باشد هیچ گونه نفع و فایده ای برای منطقه و کشاورزان زحمت کش این دیار ندارد.

سهم زمین های حاصلخیز ارشق از سد سبلان چیزی جز حسرت نیست ، و این در حالیست که آب این سد بعضا در خاکهایی که استعداد لازم برای کشاورزی را ندارند به کار گرفته می شود و در برخی مناطق نیز به هدر می رود.

شاید هیچ قسمتی ار نوشته هایم به اندازه این بخش (تبعیض دراختصاص آب سد سبلان) دردی جانکاه را بر قلب آکنده از غم و اندوهم به یادگار نمی گذارد.

 

راهکارهای مربوط به بخش کشاورزی:

ایجاد تغییرات اساسی در ساختار بیمه محصولات کشاورزی که این مساله بیشتر یک مساله ملی است و عزم جدی مجلس نشینان را می طلبد،نماینده محترم شهرستان می تواند طلایه دار این کار بزرگ باشد که در نهایت به شکوفا شدن هرچه بیشتر بخش کشاورزی خواهد انجامید.

ایجاد شرکت های بزرگ سهامی زراعی با مشارکت زارعین در منطقه :این امر برای جلوگیری از کوچک شدن زمین های کشاورزی بسیار مفید می باشد.هم چنین خرده مالکی ها را از بین برده و تبدیل به مالکیت کلان می کند.

ارائه آموزشهای لازم از طرف کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی به کشاورزان منطقه :

در این راستا پیشنهاد می گردد مراکز جهاد کشاورزی با ایجاد رابطه همکاری تنگاتنگ و گسترده با مراکز تحقیقاتی دیم کاری در کشور و معرفی ارقام مقاوم به خشکی و سرما و … گامی مهم در تحول کشاورزی منطقه بردارند.

هم چنین کارشناسان می توانند الگوی کشت منطقه را از محصولاتی مثل گندم و جو به سایر محصولات مقاوم به کم آبی سوق دهند.

تسریع در صدور مجوز به چاه های در حال احداث منطقه : این امر برای جلو گیری از هدر رفت سرمایه ها بسیار مفید میباشد . و موجب رونق منطقه خواهد گردید.

ایجاد پایاب سد سبلان در مناطق مختلف به خصوص در مناطق نزدیک به سد که انصافا از استعداد ویژه نیز برخوردارند.

این کار تحول بسیار بزرگی در توسعه بخش کشاورزی منطقه فراهم خواهد کرد و موجب ایجاد اشتغال و رونق منطقه خواهد گردید. روند صعودی مهاجرت این مناطق متوقف شده و اطمینان کامل دارم که برخی مهاجران نیز بر سر زمینهایشان باز خواهند گشت.

این امر یکی از آرزوهای مهم مردمان این دیار می باشد،که امید است با درایت مسئولان استانی و شهرستانی تحقق پیدا کند.

در پایان بخش اول مقاله به عنوان کارشناس بخش کشاورزی به ضرس قاطع عرض می کنم که استعداد کشاورزی و کیفیت خاک در اکثر نقاط بخش ارشق اگر از منطقه مغان بیشتر نباشد کمتر نیست که این مسئله مسئولیت سنگینی را بر گردن مسئولین می نهد.

انشاله درشماره بعدی به تنگناهای مربوط به بخش صنعت، گردشگری و صنایع دستی و . . . خواهم پرداخت و راهکارهایی ارائه خواهم کرد.

ولی مستی

ارشق نيوز - ارشق : تنگناها ، راهکارها بخش اول


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


:
[ یک شنبه 8 تير 1393برچسب:, ] [ 9:52 ] [ رضی نیوز ]